دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد فرهنگ سازمانی 73 صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد فرهنگ سازمانی 73 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه فرهنگ سازمانی
مبانی نظری فرهنگ سازمانی
پیشینه داخلی و خارجی فرهنگ سازمانی
پیشینه نظری فرهنگ سازمانی
ادبیات نظری فرهنگ سازمانی
چارچوب نظری فرهنگ سازمانی
تاریخچه فرهنگ سازمانی در ایران
پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی
پیشینه پژوهش فرهنگ سازمانی
پیشینه تحقیق در مورد فرهنگ سازمانی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری فرهنگ سازمانی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

توجه به سازمانها از جهت فرهنگ سازمانی، پدیده نسبتاً جدیدی است که در مطالعه سازمان ومدیریت صورت گرفته است. ازدهه 1980 به بعد، نگرش مدیران و محققان نسبت به سازمان تغییرکرده است وتجزیه و تحلیل فرهنگ سازمانی به عنوان یکی ازتخصص ها در زمینه رفتار سازمانی مطرح شده است . امروزه با استفاده از این نگرش، سازمانهای مختلف در سراسر جهان به موفقیت های بی نظیری دست یافته اند و در زمینه بهره گیری از چالش های محیطی، برای پویا کردن فرهنگ سازمانی تلاش می کنند.   موفقیت چشمگیر دهه های اخیر، سازمانهایی با حداقل امکانات مادی از یک سو و شکست سازمانهایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر بیانگر نقش قابل توجه عوامل غیر مادی و معنوی در بالندگی سازمانها می باشد ( روحی عزیزی و همکاران، 1382). 

 

 

 

 

 

     سازمان چیزی بیش از سطوح افقی و عمودی، واحد ها و سلسله مراتب است . یک سازمان همانند یک فرد دارای شخصیت است، شخصیتی که دارای ویژگی های انعطاف پذیری، محافظه کاری و نوآوری و … است. در سازمان کارکنان نسبت به یک الگوی خاص رفتاری باهم توافق می کنند و این همان فرهنگ سازمانی است . لذا، از آنجا که در هر سازمانی، فرهنگ منحصر به فرد آن سازمان وجود دارد که به افراد شیوه فهم و معنی بخشیدن به رویدادها را نشان می دهد، از فرهنگ سازمانی می توان به عنوان یک اهرم قدرتمند برای هدایت و تقویت رفتار سازمانی استفاده نمود.

 

 

 

 

 

    به هر حال بالندگی سازمان به عنوان یک فرایند برنامه ریزی شده، با دگرگونی فرهنگ سازمانی برابر می باشدوهر گونه تغییرات و دگرگونی در سازمان بدون توجه به فرهنگ سازمانی، موثر واقع نمی شود،  در نهایت باید گفت که تحقق اهداف سازمانی بستگی به عواملی از جمله فرهنگ سازمانی حاکم بر نیروی انسانی دارد .لذا در جهت تحقق اهداف سازمان و امکان خشنودی اعضاء آن بر مدیران است تا فرهنگ سازمانی را شناخته و بر نحوه تاثیر آن بر سازمان آگاهی داشته باشند.کلمه فرهنگ مرکب ازدوجزء” فر”و”هنگ”به معنی کشیدن ونیز تعلیم و تربیت می باشد . در زبانهای انگلیسی و فرانسوی واژه Culture به کار می رود و معنای آن کشت و کار یا پرورش بوده است و هنوز هم در اصطلاحات کشاورزی 2 و باغداری 3 به همان معنا به کار می رود ودرزبانهای رومانیایی و انگلیسی تا دیر زمانی واژه تمدن 1 را به جای فرهنگ به کار می بردند و از آن معانی پرورش، بهسازی، تهذیب یا پیشرفت اجتماعی استنباط می کردند .

 

 

 

 

اما امروزه اصطلاح فرهنگ از نظر تنوع و وسعت معانی و سیر تاریخی و برداشت ادبی چنان ابعاد گسترده ای یافته است که دیگر نمی توان آن را محدود به مفهوم ” دانش و تربیت” دانست ( روح الامینی، 1368 ، 1).   تخمین زده می شود که از فرهنگ تا کنون حدود 400 نوع تعریف ارائه شده است اما تعاریف مشترکی می توان یافت که حالت ساده تری داشته و قابل فهم تر هستند . فرهنگ را می توان به مجموع ویژگیهای رفتاری و عقیدتی قابل اکتساب در اعضای یک جامعه خاص تعریف کرد که واژه تعیین کننده در این تعریف همان” اکتسابی بودن” است که فرهنگ را از رفتاری که نتیجه وراثت زیست شناختی است متمایز می سازد(آرگون، 1377).

 

 

 

 

  ” استانلی دیویس” معتقد است انسانهایی که در یک نظام اجتماعی کوچک یا بزرگ تر زندگی میکنند دارای باورها، اعتقادات، ارزشها، سنتها و هنجارهای مشترکی هستند که در مجموع، فرهنگ آن نظام اجتماعی را تشکیل می دهند ( دیویس ، 1373،5).مارگارت مید 3 فرهنگ را این گونه تعبیر کرده است:” مجموعه ای از رفتارهای آموختنی، باورها، عادات و سنن که میان گروهی از افراد مشترك است و به گونه ای متوالی توسط دیگران که وارد آن جامعه میشوند آموخته و به کار گرفته می شود ( فرهنگی، 1380 ، 32).

 

 

 

یکی از تعاریف نسبتا جامع از فرهنگ در سال 1871 توسط ادوارد بارنت تیلور 4 ارائه شده است. به اعتقاد این مردم شناس انگلیسی، فرهنگ عبارت است از” مجموعه ای پیچیده از علوم، دانش ها، مفاهیم، افکار، اعتقادات، قوانین و مقررات، آداب و رسوم، سنت ها و به طور خلاصه، کلیه آموخته ها و عاداتی که انسان به عنوان عضو یک جامعه اخذ می کند” (ایران زاده، 1377).    تعریف دکتر علی شریعتی از فرهنگ چنین است : فرهنگ شامل مجموعه ای از تعابیر فکری، غیرمادی، هنری، تاریخی، ادبی، مذهبی و احساسی در شکل علائم، سمبل ها، سنت ها، رسوم و شعائر یک ملت است که در جریان تاریخ به شکل واحدی انباشته شده است ( پور آرمن، 1380). 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

ادبیات پژوهش و پیشینه فرهنگ سازمانی 

مقدمه 

– تعریف فرهنگ

– تعریف سازمان

– حوزه های فرهنگ

– تاریخچه فرهنگ سازمانی 

– منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمان

– اهمیت فرهنگ سازمانی 

-پویایی فرهنگ سازمانی 

– تعاریف فرهنگ سازمانی 

– تقسیم بندی انواع فرهنگ سازمانی 

— دسته بندی رابرت کویین و مایکل مک گارت 

— فرهنگ غالب و خرده فرهنگ ها  

— خرده فرهنگ های افقی 

— خرده فرهنگ های عمودی 

— دیدگاه جفری سانن فلد

— انواع فرهنگ سازمانی از طریق شخصیت الگویی

— دیدگاه چارلز هندی 

– سطوح (لایه های) فرهنگ سازمانی 

– سطوح فرهنگ سازمانی ازدیدگاه ادگار شاین

– مدل پویائی فرهنگی مری جوهچ 

-ویژگیهای فرهنگ سازمانی ازدیدگاه نظریه پردازان مدیریت

–ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه آندرو دوبرین

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه گرین برگ و بارون

— ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگار شاین

– ابعاد فرهنگ سازمانی 

– عوامل موثربرفضای فرهنگی یک سازمان

– الگوهای شناخت و بررسی فرهنگ سازمانی

— الگوی (AGIL) پارسونز

–الگوی ویلیام اوشی

— الگوی لیت وین و استرینگر

— الگوی مبتنی بر هفت S شرکت مشاوره ای مکنزی

— الگوی کرت لوین

— مطالعات هافستد در زمینه فرهنگ سازمانی

— مطالعات لامرز و هیکسن در زمینه فرهنگ سازمانی

— دیدگاه بارون و والترز

— الگوی پیترز و واترمن

– مدیریت فرهنگ سازمانی

– فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی

– مولفه های فرهنگ سازمانی

–خلاقیت فردی

— حمایت مدیریت

— تعلق سازمانی

— سازش با پدیده تعارض

— سبک رهبری

 

یشینه تحقیق فرهنگ سازمانی

 سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده

 چهارچوب نظری تحقیق

 

منابع

 

 

 

 

 

 

  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد شعب سازمان تامین اجتماعی

    مبانی نظری ارزیابی عملکرد شعب سازمان تامین اجتماعی ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد سازمان تامین اجتماعی ارزیابی عملکرد شعب سازمان تامین اجتماعی  با DEA ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد مبانی نظری…

  • بررسی شاخص های ارزیابی عملکرد مالی شرکتها

    بررسی شاخص های ارزیابی عملکرد مالی شرکتها ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد مالی ارزیابی عملکرد مالی شرکتها شاخص های ارزیابی عملکرد مالی شاخص های ارزیابی عملکرد مالی شرکتها تحقیق ارزیابی عملکرد مالی پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی پایان نامه شاخص های…

  • شناسایی علل تاثیرگذار برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات

    شناسایی علل تاثیرگذار برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات عوامل برون سپاری ضرورت برون سپاری برون سپاری خدمات شهری برون سپاری خدمات شهرداری تاثیر برون سپاری بر عملکرد سازمان برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات آسیب شناسی برون…

  • پاورپوینت فصل دوم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری با موضوع بازی

    پاورپوینت فصل دوم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری با موضوع بازی کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل دوم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر اتوماسیون اداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران

    پرسشنامه بررسی تاثیر اتوماسیون اداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران پرسشنامه اتوماسیون اداری پرسشنامه بهبود تصمیم گیری پرسشنامه بهبود تصمیم گیری مدیران پرسشنامه تاثیر اتوماسیون اداری بر بهبود تصمیم گیری پرسشنامه بهبود تصمیم گیری مدیران با اتوماسیون اداری رفتن به…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فساد اداری 3

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فساد اداری 3 پیشینه فساد اداری تاریخچه فساد اداری تاریخچه فساد اداری در ایران تاریخچه فساد اداری در جهان تاریخچه ی فساد اداری مبانی نظری فساد اداری دانلود مبانی نظری فساد اداری پیشینه تحقیق در…

  • پاورپوینت ارگونومي كاربردي

    پاورپوینت ارگونومي كاربردي کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت ارگونومي كاربردي پاورپوینت ارگونومي كاربردي تحقیق ارگونومي كاربردي مقاله ارگونومي كاربردي تعريف ارگونومي اختلالات اسكلتي عضلاني(MSDs ) علائم و نشانه هاي MSDs انواع متداول MSDs عواملي كه در پيشرفت MSDs نقش دارند…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی موفق مدیریت دانش 72 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی موفق مدیریت دانش 72 صفحه کلمات کلیدی : پیشینه مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش پیشینه پژوهش مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش مبانی نظری استقرار مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق…

  • پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی در 3 حوزه آموزشی، عاطفی و اجتماعی

    پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی در 3 حوزه آموزشی، عاطفی و اجتماعی کلمات کلیدی : پرسشنامه سازگاری پرسشنامه سازگاری دانش آموزان پرسشنامه استاندارد سازگاری دانش آموزان دانلود پرسشنامه سازگاری دانش آموزان پرسشنامه سازگاری آموزشی دانش آموزان پرسشنامه سازگاری عاطفی دانش…

  • پاورپوینت ابزار های مالی مشتقه (همراه با مثالهای تشریحی)

    پاورپوینت ابزار های مالی مشتقه (همراه با مثالهای تشریحی) پاورپوینت ابزارهای مالی مشتقه تحقیق ابزار های مالی مشتقه ابزار مالی مشتقه ابزار مشتقه تعریف ابزار مشتقه خصوصيات ابزار مشتقه نقش اقتصادي ابزار مالی مشتقه معایب ابزار مالی مشتقه انواع قراردادهاي…

  • رشوه در فقه امامیه و نقد و بررسی نظرات فقها

    رشوه در فقه امامیه و نقد و بررسی نظرات فقها ضمان در رشوه تعریف رشوه در فقه حکم رشوه در فقه رشوه در فقه اسلامی تعریف رشوه در اسلام نحوه اثبات رشوه رشوه در قرآن رشوه در فقه شیعه رشوه…

  • پاورپوینت آشنایی با سد های لاستیکی

    پاورپوینت آشنایی با سد های لاستیکی پاورپوینت تحلیل بتن شفاف بتن شفاف تحقیق بتن شفاف پروژه بتن شفاف مقاله بتن شفاف لیتراکن بتن انتقال دهنده نور تأثيرات سازه ای ویژگی‌های بتن شفاف پوشش کف طراحی داخلی مسلح کردن بلوک بتنی…

  • پاورپوینت بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد

    پاورپوینت بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد سیستم اطلاعات اجرایی پیاده سازی EIS عوامل کلیدی موفقیت شركت صنایع تجهیزاتی نفت سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های…

  • مقاله کارشناسی ارشد ارتباط تصویری با عنوان نقد جامعه شناختی و فمینیستی آثار باربارا کروگر

    مقاله کارشناسی ارشد ارتباط تصویری با عنوان نقد جامعه شناختی و فمینیستی آثار باربارا کروگر فمینینسم باربارا كروگر پست مدرنیسم دانلود مقاله کارشناسی ارشد ارتباط تصویری با عنوان نقد جامعه شناختی و فمینیستی آثار باربارا کروگر سیستم همکاری در فروش…

  • نمونه فصل سوم پایان نامه مدیریت خودکارآمدی رهبری

    نمونه فصل سوم پایان نامه مدیریت خودکارآمدی رهبری کلمات کلیدی : فصل سوم خودکارآمدی فصل سوم پایان نامه خودکارآمدی فصل سوم خودکارآمدی رهبری فصل سوم پایان نامه خودکارآمدی رهبری فصل سوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی فصل سوم پایان نامه…

  • مبانی نظری ارائه الگو مدیریت کیفیت خدمات ناجا

    مبانی نظری ارائه الگو مدیریت کیفیت خدمات ناجا مدیریت کیفیت جامع مدیریت ارتباط با شهروندان کیفیت خدمات الکترونیک مدیریت کیفیت در سازمانهای دولتی مدیریت کیفیت در سازمانها مدل مناسب کیفیت خدمات ابعاد و مولفه های کیفیت خدمات راهور مدیریت کیفیت…

  • گزارش کارآموزی رشته روانشناسی صنعتی/سازمانی در شرکت مهندسی مواد کاران

    گزارش کارآموزی رشته روانشناسی صنعتی/سازمانی در شرکت مهندسی مواد کاران سازمان توسعه سازمانی ارزشیابی عملکرد مشاوره با کارکنان روانشناسی مدیریت دانلود گزارش کارآموزی رشته روانشناسی صنعتی سازمانی در شرکت مهندسی مواد کاران خرید گزارش کارآموزی رشته روانشناسی صنعتی سازمانی انجام…

  • پرسشنامه عوامل موثر بر حس تعلق مکانی

    پرسشنامه عوامل موثر بر حس تعلق مکانی کلمات کلیدی : پرسشنامه حس تعلق پرسشنامه حس تعلق به مکان نمونه پرسشنامه حس تعلق به مکان دانلود پرسشنامه حس تعلق دانلود پرسشنامه حس تعلق به مکان نمونه پرسشنامه حس تعلق به مکان…

  • بررسی بزه ارتشاء در حقوق کیفری ایران

    بررسی بزه ارتشاء در حقوق کیفری ایران بزه مرتشی جرم ارتشاء مجازات مرتشی ارتشاء در حقوق کیفری حقوق کیفری ایران دانلود مقاله بررسی بزه ارتشاء در حقوق کیفری ایران رفتن به سایت اصلی بررسی بزه ارتشاء در حقوق کیفری ایران…

  • مقاله ترجمه شده رشته مکانیک با عنوان تنش الاستو پلاستیک در جداره ضخیم سیلندر

    مقاله ترجمه شده رشته مکانیک با عنوان تنش الاستو پلاستیک در جداره ضخیم سیلندر فروشگاه ساز فایل همکاری در فروش همکاری در فروش فایل مقاله ترجمه شده مقاله ترجمه شده رشته مقاله ترجمه شده مکانیک رشته مکانیک مقاله ترجمه شده…

  • پرسشنامه بررسی اثرات سیستم اتوماسیون اداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران

    پرسشنامه بررسی اثرات سیستم اتوماسیون اداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران پرسشنامه اتوماسیون اداری پرسشنامه بهبود تصمیم گیری پرسشنامه بهبود تصمیم گیری مدیران پرسشنامه تاثیر اتوماسیون اداری بر بهبود تصمیم گیری پرسشنامه بهبود تصمیم گیری مدیران با اتوماسیون اداری رفتن…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمان یادگیرنده 74 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمان یادگیرنده 74 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سازمان یادگیرنده مبانی نظری سازمان یادگیرنده پیشینه تحقیق سازمان یادگیرنده پیشینه داخلی سازمان یادگیرنده پیشینه خارجی سازمان یادگیرنده پیشینه پژوهش سازمان یادگیرنده پیشینه نظری…

  • بررسی شیوه های مدیریت پروژه ای در سازمانها با استاندارد PMBOK

    بررسی شیوه های مدیریت پروژه ای در سازمانها با استاندارد PMBOK استاندارد PMBOK در مدیریت پروژه طراحی سیستم مدیریت پروژه با PMBOK مدیریت پروژه در سازمانها با استاندارد PMBOK پیاده سازی استاندارد PMBOK در سازمانها مدیریت پروژه های EPC بر…

  • مبانی نظری ارزیابی و تطبیق راه حل های امنیتی در محاسبات ابری

    مبانی نظری ارزیابی و تطبیق راه حل های امنیتی در محاسبات ابری امنیت در رایانش ابری مبانی نظری محاسبات ابری doc مبانی نظری رایانش ابری دانلود مبانی نظری رایانش ابری مبانی نظری امنیت در رایانش ابری مبانی نظری راه حل…

  • پلیمر مهندسی PET و افزودنی U1

    پلیمر مهندسی PET و افزودنی U1 پلیمر PET افزودنی U1 محصولات پلیمری پلیمر مهندسی PET و افزودنی U1 مزایای استفاده از افزودنی U1 در PET سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل دانلود مقالات صنایع فروشگاه…