مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت فراگیر
مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه نظری مدیریت کیفیت فراگیر
ادبیات نظری مدیریت کیفیت فراگیر
چارچوب نظری مدیریت کیفیت فراگیر

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت با موضوع مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر  می باشد. در بخش اول به تفصیل در مورد مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر صحبت خواهیم کرد و در ادامه و در بخش دوم به بررسی پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر در پژوهش های داخلی و خارجی می پردازیم.

 

 «مدیریت کیفیت فراگیر (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008). 

 

 

TQM به عنوان پارادایم  مدیریت بوسیله بسیاری از سازمان ها در سرتاسر جهان پذیرفته شده است. جنبش کیفیت تقریبا در تمام کشورها با پروژه بهبود کیفیت در بخش های تولیدی شروع شد. TQM بعدها در بخش های خدماتی از قبیل بانک، بیمه و در نهایت درسازمان های غیرانتفاعی چون موسسات آموزشی، بهداشتی و… به کارگرفته شده است. در بین عناصر ضروری TQM، تمرکز بر مشتری احتمالا مهمترین عامل است(همان).

 

 

اسکات (1993) بیان می کند که مشتریان و نیازهای آنها است که به سازمان و فعالیت های آن شکل می دهد. تمام شرکت ها تلاش می کنند که بهترین باشند و استراتژی هایی را جهت نیل به اهداف کیفیت خود به کار می گیرند. توسعه TQM به عنوان یک مزیت رقابتی  درنظر گرفته شده است که شرکت ها را کارآمدتر و نوآورتر می سازد. هدف اصلی TQM توسعه یک برنامه برای دستیابی به رضایت مشتری است. با پیروی از قوانین TQM به طور مستمر، شرکت ها می توانند مزیت رقابتی خود را در بلند مدت از طریق سازگاری با نیازهای مشتری، حفظ کنند. کاتلر  TQM را به عنوان بهبود مستمر کیفیت در فرایندهای سازمان، تولیدات و خدمات تعریف می کند. این رویه باید در سرتاسر سازمان، به طور جامع و به وسیله مدیران انجام شود. هدف از این تلاش مستمر، افزایش رضایت مشتری، افزایش کیفیت، کاهش هزینه ها یا محدود کردن برخی از هزینه ها است(سازی ، 2000،1-2). 

 

 

انواع سازمان ها، از خصوصی تا دولتی، بزرگ تا کوچک و تولیدی تا خدماتی همه TQM را اعمال می کنند، هرچند این بحث وجود دارد که آیا مفاهیم کلی TQM، ارزش ها، روش ها و ابزارهای آن برای تمام انواع سازمان ها مشابه است. هاگ و استولن (1996) با بیان تفاوت بین سازمانهای تولیدی و خدماتی به این نتیجه رسیدند که مفاهیم اساسی TQM برای تمامی سازمان ها یکسان است، با این تفاوت که سازمان های خدماتی به کندی TQM را می پذیرند(اریکسون ،2004،79).

 

 

امروزه تنها شركتهایی در عرصه رقابت از موقعیت مناسب برخوردارند كه محور اصلی فعالیت موسسه خود را تامین خواسته های مشتریان و ارضای نیازهای آنان با حداقل قیمت و حداكثر كیفیت قرار داده اند. در واقع حضور موثر و  موفق در بازار رقابتی منطقه ای و جهانی، همراه با استفاده بهینه از تمامی امكانات و بهره برداری مناسب از منابع جدید جهت تولید و ارائه خدمات مطلوب و با كیفیت مناسب براساس رضایتمندی مشتری ضرورتی اجتناب ناپذیر است. 

پس از جنگ جهانی دوم، مدیران صنایع و خدمات در كشورهای مختلف به دلیل عدم اطلاع و توجه كافی به كیفیت و عدم بكارگیری صحیح اجزا آن درفرآیند عملیات، مجبور به تعطیل واحدهای تولیدی و خدماتی خود شدند. در زمانی كه كشورهای غربی درگیر مشكلات بیكاری و ركود اقتصادی بودند، شركتهای ژاپنی با استفاده از نظرات نظریه پردازان علم كیفیت مانند دمینگ، جوران، فیگن بام و ایشی كاوا در راه رشد تولید و خلاقیت و كسب سهم بیشتر بازار قدم های مهمی بر می داشتند. همچنین موسسات تولیدی و خدماتی ژاپن در سایه توجه مناسب به فرهنگ سازمان، بكارگیری مناسب سیستم های صنعتی، بازرگانی و خدماتی و توجه مناسب به عواملی چون مدیریت رفتار و ایجاد انگیزش مناسب و فراهم نمودن جریان اطلاعات فراگیر در بین رده های مختلف سازمانی، سعی در حل مشكلات واحدها و برآورده نمودن خواسته های متغیر مشتریان از طریق بهبود مستمر كیفیت و كاهش هزینه های عملیات خود نموده و آنها همچنین كاهش دوره بازگشت سرمایه را به عنوان اصلی ترین هدف سازمان خود قرار داده اند(كزازی،1378).

 

 

مدیریت کیفیت فراگیر یک فلسفه مدیریتی است که نیازهای مشترک و اهداف شرکت را جدایی ناپذیر می داند، در تجارت، صنعت و خدمات کاربرد دارد، حداکثر کارآیی و اثربخشی را تضمین می کند، رهبری تجاری را از طریق اعمال حاکمیت در فرآیندها و سیستم ها قوام می بخشد، باعث افزایش کارآیی و نیز جلوگیری از خطاها می شود و سازمان را مطمئن می سازد که کلیه اهداف آن، در جهت برآوردن نیازهای مشتریان است(پترسون ،2008). 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر
ادبیات نظری مدیریت کیفیت فراگیر
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت  70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو  71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

  • مصادیق ابطال رای داوری تجاری در حقوق ایران و مقررات داوری آنسیترال

    مصادیق ابطال رای داوری تجاری در حقوق ایران و مقررات داوری آنسیترال ابطال رای داوری تجاری ابطال رای داوری تجاری در حقوق ایران ابطال رای داوری تجاری در مقررات داوری آنسیترال موارد ابطال رای داوری تجاری پایان نامه ابطال رای…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری 58 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری 58 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سبک های رهبری مبانی نظری سبک های رهبری پیشینه تحقیق سبک های رهبری پیشینه داخلی سبک های رهبری پیشینه خارجی سبک های رهبری پیشینه…

  • دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی

    دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی دیوان داوری ICC اتاق بازرگانی بین المللی داوری اتاق بازرگانی بین المللی دانلود مقاله رشته حقوق دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی دانلود مقاله دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی رفتن به سایت اصلی…

  • مبانی نظری بررسی افزایش مطالبات معوق انواع بانکها و ارائه راه حلهای مناسب

    مبانی نظری بررسی افزایش مطالبات معوق انواع بانکها و ارائه راه حلهای مناسب مطالبات معوق پیشینه مطالبات معوق در ایران روشهای پیشنهادی برای وصول مطالبات معوق عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق مطالبات معوق بانکی از نگاه مشتریان مبانی نظری…

  • مبانی نظری بررسی تاثیر نرخ ارز و تورم بر شاخص های ارزیابی عملکرد اقتصادی

    مبانی نظری بررسی تاثیر نرخ ارز و تورم بر شاخص های ارزیابی عملکرد اقتصادی ارزیابی عملکرد اقتصادی شاخص های ارزیابی عملکرد اقتصادی تاثیر نرخ ارز بر شاخص های ارزیابی عملکرد اقتصادی تاثیر تورم بر شاخص های ارزیابی عملکرد اقتصادی مبانی نظری…

  • شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر استقرار موفق مدیریت دانش در سازمان

    شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر استقرار موفق مدیریت دانش در سازمان پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش عوامل كلیدی اجرای موفق مدیریت دانش پایان نامه عوامل موثر استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش استقرار…

  • تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی

    تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی استقرار مدیریت دانش مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش پایان نامه استقرار مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی پایان نامه عوامل موثر بر استقرار مدیریت…

  • پاورپوینت شناخت بازارهای ورزشی

    پاورپوینت شناخت بازارهای ورزشی کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت شناخت بازارهای ورزشی پاورپوینت شناخت بازارهای ورزشی بازاریابی ورزشی شناخت بازارهای ورزشی اهمیت تقسیم بندی بازار ورزشی معیارهای تقسیم بازارهای ورزشی استراتژی بازاریابی ورزشی یکسان استراتژی بازاریابی ورزشی تفکیکی استرتژی بازاریابی…

  • بررسی و تبیین جایگاه مجازات های جایگزین حبس در نظام عدالت کیفری ایران در لایحه قانون مجازات اسلامی سال 1390

    بررسی و تبیین جایگاه مجازات های جایگزین حبس در نظام عدالت کیفری ایران در لایحه قانون مجازات اسلامی سال 1390 مجازات های جایگزین حبس مجازات های جایگزین حبس در قانون جدید مجازات های جایگزین حبس در ایران انواع مجازات های…

  • كنترل موجودی انبار شركت گروه ماشین های اداری مادیران (آپدیت شده)

    كنترل موجودی انبار شركت گروه ماشین های اداری مادیران (آپدیت شده) انبار انبارداری كنترل موجودی انبار دانلود پایان نامه انبار دانلود پایان نامه كنترل موجودی انبار دانلود پایان نامه كنترل موجودی انبار ماشین های اداری كنترل موجودی انبار شركت گروه…

  • فصل دوم پایان نامه تعهد سازمانی

    فصل دوم پایان نامه تعهد سازمانی کلمات کلیدی : مبانی نظری تعهد سازمانی پیشینه تحقیق تعهد سازمانی پیشینه داخلی تعهد سازمانی پیشینه خارجی تعهد سازمانی پیشینه پژوهش تعهد سازمانی پیشینه نظری تعهد سازمانی پیشینه تحقیق در مورد تعهد سازمانی رفتن…

  • امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی در سازمان های رویه ای پیامدمحور در آموزش پروش شهرستان ایوانغرب

    امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی در سازمان های رویه ای پیامدمحور در آموزش پروش شهرستان ایوانغرب بودجه ریزی عملیاتی سازمان های رویه ای پیامدمحور آموزش پروش شهرستان ایوانغرب امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی اجرای بودجه ریزی عملیاتی در…

  • پروپوزال زمانبندی منابع در محاسبات ابری

    پروپوزال زمانبندی منابع در محاسبات ابری کلمات کلیدی : دانلود پروپوزال رایانش ابری نمونه پروپوزال رایانش ابری پروپوزال زمانبندی در محاسبات ابری پروپوزال زمانبندی وظایف در رایانش ابری پروپوزال زمانبندی منابع در رایانش ابری پروپوزال الگوریتم های زمانبندی در رایانش…

  • ساختارهای زمین شناسی نفت منطقه زاگرس

    ساختارهای زمین شناسی نفت منطقه زاگرس فروافتادگی دزفول چینه شناسی زاگرس زمین شناسی منطقه زاگرس ساختارهای زمین شناسی نفت منطقه زاگرس رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه رشته زمین شناسی ساختارهای زمین شناسی نفت منطقه زاگرس     مقدمه: سلسله…

  • رابطه بین ارزش های ادراک شده با وفاداری مشتریان اماکن ورزشی

    رابطه بین ارزش های ادراک شده با وفاداری مشتریان اماکن ورزشی ارزش ادراک شده اماکن ورزشی وفاداری مشتریان رابطه بین ارزش های ادراک شده با وفاداری مشتریان شهرداری منطقه 19 تهران دانلود مقاله مدیریت دانلود مقاله ترجمه رشته مدیریت دانلود…

  • مقاله رشته معماری با عنوان معماری بیونیک

    مقاله رشته معماری با عنوان معماری بیونیک بیونیک معماری معماری بیونیک دانلود مقاله رشته معماری با عنوان معماری بیونیک سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید…

  • مقایسه جایگزینی ریز شمع به جای شمع در سیستم خاک ریز مسلح شده به وسیله ژئوسنتتیک و شمع

    مقایسه جایگزینی ریز شمع به جای شمع در سیستم خاک ریز مسلح شده به وسیله ژئوسنتتیک و شمع شمع ریز شمع ژئوسنتتیک خاک های سست خاک های مسئله دار سیستم خاکریز مسلح شده کاربرد ریز شمع در سیستم خاکریز مسلح…

  • پاورپوینت فصل چهارم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری

    پاورپوینت فصل چهارم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل چهارم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری با موضوع بازی…

  • پرسشنامه مهارت های ارتباطی وکیلی و همکاران با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه مهارت های ارتباطی وکیلی و همکاران با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه مهارتهای ارتباطی پرسشنامه استاندارد مهارت های ارتباطی پرسشنامه ارزیابی مهارت های ارتباطی پرسشنامه سنجش مهارت های ارتباطی پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی دانلود…

  • ارزیابی اطلاعات بازیابی شده در حوزه کشاورزی در موتورها و ابرموتورهای کاوش

    ارزیابی اطلاعات بازیابی شده در حوزه کشاورزی در موتورها و ابرموتورهای کاوش موتورهای کاوش ابر موتورهای کاوش بازیابی اطلاعات کشاورزی مقایسه موتورهای کاوش و ابرموتورهای کاوش بازیابی اطلاعات کشاورزی با موتورهای کاوش بازیابی اطلاعات کشاورزی با ابرموتورهای کاوش دانلود پایان…

  • اخلاق در پژوهشهای بالینی

    اخلاق در پژوهشهای بالینی مقاله اخلاق در پژوهش اخلاق در پژوهش pdf کاربرد اخلاق در پژوهش چیست اخلاق پژوهشی چیست ملاحظات اخلاقی در انجام پژوهش پژوهش های بالینی اخلاق در پژوهش اخلاق بالینی تاریخچه اخلاق در پژوهش رفتن به سایت…

  • چارچوب جامع سیستم اجرایی تولید در محیط ابری برای شرکت جم ساز

    چارچوب جامع سیستم اجرایی تولید در محیط ابری برای شرکت جم ساز سیستم اجرایی تولید سیستم اجرایی تولید در محیط ابری ارائه چارچوب سیستم اجرایی تولید در محیط ابری به کارگیری ابر در صنایع بومی پیاده­ سازی سیستم­های اجرایی تولید…

  • گزارش كار آموزی رشته الكترونیك با عنوان آشنایی با دستگاههای اندازه گیری

    گزارش كار آموزی رشته الكترونیك با عنوان آشنایی با دستگاههای اندازه گیری مولتی متر منبع تغذیه اسیلوسکوپ فانکشن ژنراتور دانلود گزارش كار آموزی رشته الكترونیك با عنوان آشنایی با دستگاههای اندازه گیری دستگاههای اندازه گیری در الکترونیک خرید گزارش كار…

  • پاورپوینت بازاريابي صنعتي

    پاورپوینت بازاريابي صنعتي کلمات کلیدی : پاورپوینت بازاريابي صنعتي تحقیق بازاريابي صنعتي بازاريابي صنعتي دانلود رایگان پاورپوینت بازاريابي صنعتي ماهيت بازاريابي صنعتي رفتار مصرف کننده در بازارهاي صنعتي روابط خريدار و فروشنده بخش بندي و موقعيت يابي در بازارهاي صنعتي…

  • ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی

    ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی اخلاق شهروندی اخلاق ترافیک شهروندی پایان نامه میزان تخلفات رانندگی پایان نامه اخلاق شهروندی پایان نامه اخلاق ترافیک شهروندی اخلاق ترافیك شهروندان اخلاق ترافیك شهروندی در بین رانندگان شهری عوامل موثر بر…