مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت جامع
مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
پیشینه نظری مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
چارچوب نظری مدیریت کیفیت جامع

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع و فراگیر می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت کیفیت جامع در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 «مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008).

 

 

 

تاریخچه مدیریت کیفیت جامع:

مدیریت کیفیت فراگیر که امروزه از آن صحبت می­کنیم، در اواسط دهه 1920 در کارخانه وسترن الکتریک برای طراحی یک سیستم زنگ تلفن شروع شد. مدیریت کیفیت فراگیر در اصل همان کنترل کیفیت آماری بوده است. فردی به نام والتر شوهارت یک زنگ طراحی کرد، شوهارت معتقد بود كه نوسانات در تمام مراحل تولید كالا وجود دارد و می توان دلیل آن را از طریق استفاده از علم آمار بررسی ونسبت به پائین آوردن این نوسانات، و در نتیجه بهبود محصولات تولیدی اقدام كرد. در سال 1931 شوهارت کتابی تحت عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات تولیدات صنعتی» منتشر کرد. شوهارت در این کتاب، کنترل کیفیت، تکنیک­های آماری برای ارزیابی تولید، بهبود و کیفیت را تعریف نمود(زانگ،1997).

 

در سال 1935 آماردان انگلیسی به نام پیرسون کتاب خود را تحت عنوان کاربرد روش های آماری در استاندارد کردن فعالیت های صنعتی و کنترل کیفیت منتشر کرد. در سال 1951 دکتر فیگنبام کتابی تحت عنوان کنترل کیفیت فراگیر منتشرکرد. در این کتاب او به جای کنترل کیفیت آماری از کنترل کیفیت فراگیر سخن به میان آورد. در سال 1954 جوزف جوران اهیمت درگیر نمودن تمام بخش­ها در پیگیری امر کفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای امر ساده تبعیت از مشخصات محصول به ژاپنی یادآوری نمود. در سال 1962 ایشی کاوا ایده و تفکرات جوران و فیگنبام را بسط داد و موضوع مشتریان داخلی را که دریافت کنندگان برون داده های داخل سازمان هستند. علاوه بر مشتریان خارجی سازمان مطرح کرد. در اواخر دهه 1970 آمریکایی ها و اروپایی ها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنی ها در تسخیر بازر جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت خود بر آمدند.

 

 

در سال 1987 آمریکا در مقابل جایزه دمینگ جایزه ای را به نام مالکوم بالدریج ابداع کردند. این جایزه برای معرف شرکت هایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای مدیریت کیفیت جامع دست یافته­اند، طراحی شده است.دمینگ 14 اصل را به عنوان داروی شفابخش اقتصاد و صنایع بیمار آن زمان مطرح نمود که در صورت به کارگیری صحیح و توجه به فرهنگ سازمان می توان بخش زیادی از مشکلاتی را که در جهت اتقای کیفیت و کاهش ضایعات وجود دارد، برطرف نمود. علاوه بر دکتر دمینگ افرادی نظر جوزف جوران، فیلیپ کرازبی، ایشی کاوا و … در گسترش و توسعه مدیریت کیفیت و روند تکامل کنترل کیفیت فراگیر نقش بسزایی ایفا کرده اند (زانگ، 1997).

 

 

 

مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM)

واژه TQM از سه کلمه Total (فراگیر)،Quality  (کیفیت) و Manegment (مدیریت) تشکیل شده است. بررسی و تحلیل این سه جزء به درک و فهم عمیق تر آن کمک می کند. کلمه “Total” به این معناست که TQM همه افراد و همه امور سازمان را در بر می­گیرد. واژهQuality”” به معنی ارائه آنچه مورد نیاز و انتظار مشتریان است و واژه “Manegement” یعنی کیفیت در سازمان مدیریت می شود، نه اینکه تنها به وسیله بازرسی و کنترل، نگهداری و حفظ گردد (آقایی، 1379).

می توان گفت مدیریت کیفیت جامع، یک فلسفه مدیریتی است که بررسی می کند تا همه وظایف سازمانی (بازاریابی، مالی، طراحی، مهندسی، تولید و خدمت به مشتری) را یکپارچه نماید و به برطرف کردن نیازهای مشتریان و اهداف سازمان متمرکز می باشد(هاشمی،2008). وینی با بررسی نظرات مختلف، عناصر اساسی و عمده تشکیل دهنده TQM را شامل مشتری گرایی، تعهد مدیریت عالی، استفاده از فنون و ابزارهای مدیریت کیفیت، آموزش های آکادمیک و سازمانی، مشارکت و انجام کارتیمی، ارزیابی و بازخورد و تغییر فرهنگ می داند(وینی[1]،2007). هیلستن و کلیفسجو[2]، TQM را به عنوان یک سیستم مدیریتی دائما در حال تحول شامل ارزش ها، شیوه ها و ابزار، با هدف افزایش رضایت مشتری داخلی و خارجی با مقدار کم منابع تعریف کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت 70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو 71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

 

  • رابطه پیشرفت تحصیلی فرزندان و تعامل عاطفی خانواده

    رابطه پیشرفت تحصیلی فرزندان و تعامل عاطفی خانواده روابط عاطفی خانواده پیشرفت تحصیلی فرزندان دانلود مقالات رشته روانشناسی دانلود مقالات روانشناسی دانلود مقاله رابطه پیشرفت تحصیلی فرزندان و تعامل عاطفی خانواده دانلود مقاله تاثیر روابط عاطفی خانواده بر پیشرفت تحصیلی…

  • ماشین آلات و ابزارهای مورد استفاده در انبار

    ماشین آلات و ابزارهای مورد استفاده در انبار انبار انبارداری ماشین آلات انبار ابزارهای مورد استفاده در انبار دانلود مقاله ماشین آلات و ابزارهای انبار دانلود مقاله ماشین آلات و ابزارهای مورد استفاده در انبار رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی دانلود مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی ادبیات نظری توانمندسازی کودکان خیابانی فصل دوم پایان نامه توانمندسازی کودکان خیابانی مبانی نظری و پیشینه…

  • امکان سنجی استقرار نظام مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی

    امکان سنجی استقرار نظام مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش امکان سنجی استقرار مدیریت دانش استقرار نظام مدیریت دانش در دانشگاه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت دانش در دانشگاه وضعیت دانشگاه آزاد جهت استقرار مدیریت…

  • مدل مفهومی ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی ERP

    مدل مفهومی ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی ERP مراحل پیاده سازی erp پیاده سازی erp در سازمان مدل پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان ارائه مدل عوامل کلیدی موفقیت erp ارائه مدل عوامل موفقیت پیاده سازی ERP ارائه مدلی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق منابع شناخت

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق منابع شناخت کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه منابع شناخت خود مبانی نظری منابع شناخت خود پیشینه تحقیق منابع شناخت خود پیشینه داخلی منابع شناخت خود پیشینه خارجی منابع شناخت خود پیشینه پژوهش منابع…

  • پرسشنامه پرسشنامه ارزیابی تاثیر شدت تبلیغات بر عملکرد بازار بانک ملت

    پرسشنامه پرسشنامه ارزیابی تاثیر شدت تبلیغات بر عملکرد بازار بانک ملت پرسشنامه تبلیغات پرسشنامه شدت تبلیغات پرسشنامه تاثیر تبلیغات پرسشنامه بررسی تاثیر شدت تبلیغات پرسشنامه عملکرد بازار نظام بانکی کشور پرسشنامه تاثیر تبلیغات بر عملکرد بازار بانک ملت رفتن به…

  • نقش دیوان بین المللی دادگستری در توسعه حقوق بین الملل محیط زیست

    نقش دیوان بین المللی دادگستری در توسعه حقوق بین الملل محیط زیست حمایت از محیط زیست دیوان بین المللی دادگستری توسعه حقوق بین الملل محیط زیست نقش دیوان بین المللی دادگستری در توسعه حقوق بین الملل محیط زیست دانلود مقالات…

  • بررسی عوامل و ویژگیهای موثر بر اثربخشی نظام ارزشیابی عملكرد كاركنان

    بررسی عوامل و ویژگیهای موثر بر اثربخشی نظام ارزشیابی عملكرد كاركنان دانلود مقالات رشته مدیریت بررسی عوامل و ویژگیهای موثر بر اثربخشی نظام ارزشیابی عملكرد كاركنان بهبود عملكرد ارزشیابی عملكرد مدیریت منابع انسانی دانلود مقاله سیستم اثربخش ارزشیابی عملكرد كاركنان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق حضور ذهن 38 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق حضور ذهن 38 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری حضور ذهن ادبیات نظری حضور ذهن چارچوب نظری حضور ذهن فصل دوم پایان نامه حضور ذهن دانلود مبانی نظری حضور ذهن پیشینه حضور ذهن پیشینه تحقیق…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهزیستی معنوی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهزیستی معنوی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بهزیستی معنوی مبانی نظری بهزیستی معنوی پیشینه تحقیق بهزیستی معنوی پیشینه داخلی بهزیستی معنوی پیشینه خارجی بهزیستی معنوی پیشینه پژوهش بهزیستی معنوی پیشینه نظری بهزیستی معنوی ادبیات…

  • تلقیح مصنوعی و اجاره رحم ( آپدیت شده 510 صفحه )

    تلقیح مصنوعی و اجاره رحم ( آپدیت شده 510 صفحه ) دانلود پایان نامه اجاره رحم دانلود پایان نامه اهداء تخمك دانلود پایان نامه تلقیح مصنوعی اهداء تخمك یا جنین و اجاره رحم تلقیح مصنوعی و اجاره رحم دانلود پایان…

  • بررسی انواع تعهد و ابعاد 3 گانه آن و راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی

    بررسی انواع تعهد و ابعاد 3 گانه آن و راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی دانلود پایان نامه انواع تعهد دانلود پایان نامه تعهد سازمانی ابعاد 3 گانه تعهد روشهای افزایش تعهد سازمانی بررسی انواع تعهد و ابعاد 3 گانه آن…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری نقدشوندگی سهام

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری نقدشوندگی سهام کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نقدشوندگی سهام مبانی نظری نقدشوندگی سهام پیشینه تحقیق نقدشوندگی سهام پیشینه داخلی نقدشوندگی سهام پیشینه خارجی نقدشوندگی سهام پیشینه پژوهش نقدشوندگی سهام پیشینه نظری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش در آموزش عالی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش در آموزش عالی مبانی نظری مدیریت دانش در آموزش عالی دانلود مبانی نظری مدیریت دانش در آموزش عالی پیشینه تحقیق مدیریت دانش در آموزش عالی ادبیات نظری مدیریت دانش در آموزش عالی فصل…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگارش برنامه بازاریابی 96 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگارش برنامه بازاریابی 96 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری برنامه بازاریابی پیشینه تحقیق برنامه بازاریابی مبانی نظری نگارش برنامه بازاریابی پیشینه تحقیق نگارش برنامه بازاریابی مبانی نظری و پیشینه تحقیق برنامه بازاریابی فصل دوم…

  • پاورپوینت ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري

    پاورپوینت ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري دانلود پاورپوینت ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري پاورپوینت ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري ويژگي‏ها و خصوصيات نظام…

  • بررسی سیستم گردش و ساماندهی کالا در انبار شرکتها 2

    بررسی سیستم گردش و ساماندهی کالا در انبار شرکتها 2 سیستم خرید و انبارداری سیستم خرید و انبارداری شرکت پروژه انبارداری شرکت پروژه انبارداری شرکت تولیدی دانلود پروژه انبارداری حسابداری ساماندهی کالا در انبار سیستم گردش کالا در انبار بررسی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی کارکنان 68 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی کارکنان 68 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری فرسودگی شغلی کارکنان دانلود مبانی نظری فرسودگی شغلی کارکنان پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی کارکنان دانلود پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی کارکنان پیشینه داخلی فرسودگی شغلی کارکنان…

  • تحلیل خطی و غیر خطی دینامیک سازه های فضاکار تحت اثر بارگذاریهای لرزه ای

    تحلیل خطی و غیر خطی دینامیک سازه های فضاکار تحت اثر بارگذاریهای لرزه ای سازه فضاکار بارگذاریهای لرزه ای تحلیلهای خطی و غیر خطی گنبدهای شوئدلر شبکه های سه لایه فضاکار اثرات اعمال شتاب زلزله تحلیل خطی و غیر خطی…

  • بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی

    بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی فرهنگ سازمانی فرسودگی شغلی فرسودگی شغلی معلمان رابطه فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی رابطه فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان پایان نامه فرسودگی شغلی پایان نامه فرسودگی شغلی معلمان پایان…

  • فایل حسابداری مدیریت-بلوچر و فایل حل مسائل Blocher Cost-Management-a-Strategic-Emphasis -تماما به زبان اصلی

    فایل حسابداری مدیریت-بلوچر و فایل حل مسائل Blocher Cost-Management-a-Strategic-Emphasis -تماما به زبان اصلی فایل حسابداری مدیریت بلوچر فایل حل مسائل Blocher CostManagementaStrategicEmphasis رفتن به سایت اصلی فایل حسابداری مدیریت-بلوچر و فایل حل مسائل Blocher Cost-Management-a-Strategic-Emphasis -تماما به زبان اصلی  …

  • طراحی مدل ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن و رتبه بندی آنها

    طراحی مدل ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن و رتبه بندی آنها پایان نامه ارزیابی عملکرد پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی پایان نامه ارزیابی عملکرد سازمان پایان نامه ارزیابی عملکرد به روش topsis ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه شاخص های…

  • دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت زناشویی 45 صفحه

    دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت زناشویی 45 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری رضایت زناشویی پیشینه تحقیق رضایت زناشویی پیشینه پژوهش رضایت زناشویی پیشینه داخلی رضایت زناشویی پیشینه خارجی رضایت زناشویی پیشینه تحقیق در مورد رضایت…

  • پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (peq) و میشرا 20 سوالی 1995

    پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (peq) و میشرا 20 سوالی 1995 کلمات کلیدی : پرسشنامه استاندارد اسپریتزر دانلود پرسشنامه اسپریتزر پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر - 20 سوالی پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (peq) پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپریتزر پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی…